barell

Događaj

12. januar 2018.

Više od autonomije manje od nezavisnosti

Krajem februara po običaju sleduje novi Beo Wine fair (BWF). Ovoga puta baš novi!

Da li je neko drugi, nekim drugim povodom turio ovakav naslov, nije bitno. Ono što jeste bitno startuje 22-og februara i traje tri dana. Značajno više od dva, a opet za 25% manje od dosadašnja poprilično naporna četiri. Nov je zbog toga, ali i ne samo zbog toga. Po prvi put, sajam će biti fizički odvojen od „debelog brata“, Sajma Turizma. U izdvojene tri hale Beogradskog Sajma dolaziće se baš ciljano. Višegodišnja borba nekih ljudi (jedan ovo i piše) da dođe do teritorijalne podele ta dva sajma urodila je plodom. A šta je bila prepreka?

Uh, čudni smo ljudi. Jedan deo vinara je tvrdio već godinama da je BWF sjajan upravo zbog ogromnog protoka ljudi. Ima smisla! Drugi deo vinara je tvrdio da je to neciljana bulumenta dvonožnih goniča turističkih prospekata koja vina dele na „belo“ i „crno“. I oni su u pravu. Ono što niko nije smeo da tvrdi, sem par gorepomenutih je da će i dislocirani BWF imati sasvim dovoljno publike. Ako publike za zaseban BWF nema dovoljno, onda on ne bi trebalo ni da postoji. Da će fizički tih ljudi biti manje nego do sada, gotovo da nije sporno. Ali! Bolje jedan polukupac nego sto „plastikanaca“. Plastikanci su podgrupa bulumente dvonožnih goniča prospekata sa PVC čašom i pogledom „daj nešto belo“. Pod punom krivičnom, moralnom i materijalnom odgovornošću tvrdim da će svaki vinar pre pokloniti siromašnom vinskom zaljubljeniku bocu, no što će i jedan jedini prst vina sipati nekom u plastičnu čašu.

Dakle, izmešten. I dalje pod svodovima Beogradskog Sajma, ali bezbedno distanciran, BWF započinje neki novi život. Ima logike da se ovaj nazove i prvim, na neki način. Iz godine u godinu jača i prateći program, kroz radionice i posebne vidove predstavljanja. Obezbeđeni su i daleko bolji uslovi za tu rabotu. Ima najava da će biti ozbiljnih regionalnih nastupa pa i pojave potpuno novih izlagača sa vrlo egzotičnih destinacija. Biće to dobro!

Ekipa koja operativno pravi BWF uvek da 50% više od objektivnih mogućnosti. Ovaj novi, značajno veći prostor je ozbiljan zalogaj, ali kako rekoh, ima ko da zagrize. Ako nešto i ne bude „štimalo“, dogodine će se uhodati. Ljudi koji rade BWF uče u hodu. Iskreno, ma koliko se zalagao za ovo odvajanje, nisam bio optimista da će od toga „biti fajde“, pa sam raspletom potpuno oduševljen. Pola posla je samim tim već obavljeno. Proizvođača vina je sve više. Vino ima svoju publiku i ta publika raste, uz kvalitativan razvoj za poštovanje. Nije bilo fer prema toj publici mešanje sa „dvonožnim...“, tako da sada izgovora više nema: Onaj ko je tražio da ga ne napadaju „plastikanci“ dobija posebnu publiku, a onaj ko želi najmasovniju posetu, dobiće je. Sada je moguće posetiti oba sajma, ali nije „pod moranje“.

Kada se pričalo (a pričamo tokom cele godine) o restruktuiranju BWF-a, uvek se dotaknemo još jedne teme. Naime, radi kresanja troškova, BWF je počeo sve više da liči na rejonsku vinsku smotru. Toga će biti i ove godine, naravno. Podsvesna težnja BWF-a je da što više vinskih rejona i regiona bude zastupljeno, ali da procenjiva šteta (plaćanje najma i izgradnje štanda, istočeno vino, dnevnice...) bude daleko manja od neprocenjive štete izostanka. Pravi poslovi se prave uglavnom na sajmu, zbog mogućnosti da se na profesionalan način pristupi potencijalnom kupcu. I na tome će najviše morati da se radi, pošto tih kupaca ima, ali se ne dočekaju na adekvatan način. Kupac se „hvata za gušu“, i uvlači na štand gde mu se predoči SVE: asortiman, zemljište, poslovni potencijal, ljudski kapaciteti... Prostor za sastanak se zove – unutrašnjost štanda. Saloni, ma koliko sjajno organizovani, nisu mesto za to i stoga je logično da ako je nekome vino posao, naprosto mora biti na BWF-u. Pogotovo sada, u novim uslovima. Komotnije, šire, pristupačnije, profesionalnije... Onaj ko ne izlaže nigde, ne mora ni na BWF-u. A onaj ko izlaže bar negde, BWF mu je ipak najlogičniji izbor od svega. I zato, vidimo se za malo više od mesec dana u jednoj od tri hale Beogradskog Sajma, na nekom novom BWF-u!

 

Profesor Dionisije

"Mlada šumadijska vinarija je osujećena u nameri da svoj novi Merlo nazove Kalifornija, pošto postoji osnovana sumnja da je to geografski pojam. Na taj način sprečena je potencijalna velika prevara svih trideset uživalaca ovog vina."

(saopštenje za javnost, "Ministarstvo za istraživanje vina i krcanje dekantera")